5.5 C
Warszawa
wtorek, 22 września, 2020

Kapryśna pogoda. Wielkanoc w kratkę [PROGNOZA POGODY]

Wreszcie poznaliśmy prognozy pogody na Święta Wielkiej Nocy w Polsce. Cały Wielki Tydzień zapowiada się ciepło i słonecznie, jednak już w lany...

Mity hollywoodzkie i walka w mediach

Zaktualizowany:

Przed ceremonią wręczania Oskarów na ekranach pojawiają się kolejne filmy nominowane do tej nagrody. Od dłuższego czasu na ekranach znajduje się obraz „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”, ostatnia część fantastycznej sagi, która stała się jednym z mitów kultury popularnej przełomu XX i XXI wieku. Jest to jednak remanent z poprzednich odcinków serii, nie budzący większych emocji i w miarę biegu akcji coraz bardziej nudny.

Wielka reklama medialna zapewne spowoduje, że film będzie cieszył się frekwencyjnym powodzeniem. Ciekawe, czy producenci z Disneya dotrzymają słowa i tym nieudanym utworem rzeczywiście zakończą sagę…

Znacznie ciekawsze od ostatnich „Gwiezdnych wojen” wydają się inne hollywoodzkie utwory, które warto skomentować. Judy Garland (1922-1969) była jedną z najpopularniejszych gwiazd w historii Hollywood. Po artystycznym i komercyjnym sukcesie „Czarodzieja z Oz” (1939) w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku zagrała w kilkunastu filmach muzycznych i dramatach, m.in. w „Narodzinach gwiazdy” i „Wyroku w Norymberdze”.

Mimo niskiego wzrostu młoda aktorka i pieśniarka czarowała widownię pięknym głosem i osobistym wdziękiem. Jednak jej życie prywatne nie układało się szczęśliwie. Młoda gwiazda, która jako 16-letnia panna zyskała sławę w „Czarodzieju z Oz”, była bezwzględnie wykorzystywana przez producentów i media, żerujące na jej popularności dla celów komercyjnych.

Autorzy brytyjskiego filmu „Judy” opowiadają o ostatnich miesiącach życia gwiazdy, kiedy w 1968 roku Garland przeżywała załamanie kariery i pogrążona w długach walczyła o opiekę nad dwójką dorastających dzieci (starsza córka, Liza Minnelli, była już dorosła). Zdecydowała się wówczas wyjechać do Londynu na serię występów w modnym nocnym klubie. Musiała wówczas zmierzyć się z depresjami oraz uzależnieniem od leków i alkoholu.

W retrospekcjach poznajemy przeżycia z młodości Judy, kiedy w czasie realizacji „Czarodzieja” jako dojrzewająca dziewczyna była poddawana drakońskiej diecie przez producenta i matkę. Późniejsze nieudane małżeństwa i presja mediów spowodowały załamanie kariery filmowej. Mimo występów estradowych i nagrywaniu płyt jej kariera zmierzała do końca.

W roli Judy Garland wystąpiła Renée Zellweger, popularna gwiazda hollywoodzka, która zyskała sławę w serii popularnych brytyjskich komedii o przygodach Bridget Jones i amerykańskich komediodramatach. Aktorka ta świetnie czuje się w rolach charakterystycznych.

Dzięki znakomitej charakteryzacji i talentowi artystka świetnie oddała dramatyczne losy Garland w ostatnich miesiącach życia gwiazdy, jej skrajne emocje podczas udanych i nieudanych koncertów. Kreacja Zellweger została ostatnio nagrodzona Złotym Globem. Można więc stwierdzić, że twórcy „Judy” oddali hołd zapomnianej gwieździe hollywoodzkiej.

Producenci amerykańscy coraz silniej eksploatują temat prawdziwego lub domniemanego molestowania aktorek i dziennikarek w miejscach pracy – studiach filmowych i mediach. Akcja ta nabrała obecnie cech prawdziwego szaleństwa, mającego często podłoże światopoglądowe i polityczne. Świadczy o tym film „Gorący temat” z udziałem czołowych gwiazd hollywoodzkich.

Charlize Theron, Nicole Kidman i Margot Robbie grają tu dziennikarki i prezenterki trzech pokoleń, zatrudnione w wielkiej stacji telewizji informacyjnej Fox, które w lipcu 2016 roku, w czasie kampanii prezydenckiej (stacja popierała wtedy Trumpa), wywołały skandal, oskarżając swego despotycznego szefa o uporczywe molestowanie seksualne. Doszło wówczas do publicznego prania dziennikarskich brudów i procesu sądowego, w wyniku którego skarżąca stację główna pokrzywdzona (wcześniej zwolniona z pracy) otrzymała wysokie odszkodowanie, a jej obleśny szef został zwolniony.

Kierownictwo Fox przejął wówczas osobiście właściciel – medialny potentat Rupert Murdoch. Autorzy filmu ukazują przebieg wypadków z feministycznego punktu widzenia, nie unikając drastycznych szczegółów. Wydarzenia śledzimy przez pryzmat emocji i wspomnień dziennikarek, rozdartych między chęcią zrobienia telewizyjnej kariery, a presją lewicowych mediów, chcących zniszczyć konkurencyjną stację.

Ciekawe są niektóre podteksty akcji, rzucające niezbyt oczywiste światło na założone w filmie tezy. Moralnie naganne wydaje się postępowanie młodej dziennikarki Kayli, która nachodzi szefa w celu zrobienia szybkiej kariery jako prezenterka, czym prowokuje go do molestowania.

Atak na telewizję Fox bierze się stąd, że stacja ta jest jak na warunki amerykańskie konserwatywna, konkurencyjna wobec większości tamtejszych lewicowych, często wręcz lewackich mediów. Dlatego jako jedyna wielka telewizja ośmiela się do dziś popierać Donalda Trumpa, narażając się na ataki i ostracyzm. W lipcu 2016 roku, podczas kampanii wyborczej była okazja, żeby solidnie jej przyłożyć z powodu afery z molestowaniem dziennikarek.

Wydarzenia z tamtego czasu były oczywiście odpowiednio komentowane i nagłaśniane w celu wykończenia znienawidzonej telewizji. „Gorący temat” jest zatem filmem do przemyśleń na temat brutalnej walki konkurencyjnej i manipulacji w amerykańskich mediach.

„Judy” („Judy”), USA, 2019.
Reżyseria: Rupert Goold.
Wykonawcy: Renée Zellweger, Jessie Buckley, Finn Wittrock, Rufus Sewell i inni.
Dystrybucja: Monolith Films.

„Gorący temat” („Bombshell”), USA, 2019.
Reżyseria: Jay Roach.
Wykonawcy: Charlize Theron, Nicole Kidman, Margot Robbie, John Lithow i inni.
Dystrybucja: Monolith Films.

Poprzedni artykułPolański w Matni
Następny artykułZamordowanie ministra Pierackiego

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

- Advertisement -
- Advertisement -

Najnowsze

Stanisław Michalkiewicz: Zanim wrócimy do Stalinogrodu

– Panie Piperman, pan już wróciłeś ze szczytu klimatycznego w tym, jakże mu tam, Stalinogrodzie? – Panie Biberglanc, ja widzę, że pan spałeś całe 62...

Korwin-Mikke: Facebook usunął mi wpis. Szerzę „mowę nienawiści”

FaceBook usunął mi wpis – co zresztą jest zamykaniem wrót stajni, gdy konie już wyprowadzono, bo wpis był sprzed dwóch tygodni. Zablokował mi też...

Fakty i mity: Czy kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni?

Kiedy Janusz Korwin-Mikke mówił w ubiegłym roku, podczas debaty o konieczności wyrównywania płac w unioparlamecnie, że kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni dlatego, że są...

Olimpiada kłamców. Wybory wygrywają ci, którzy kłamią najwięcej

Kampanie wyborcze w demokracjach, to olimpiady kłamców. Wygrywają ci, którzy kłamią najwięcej i najbardziej przekonująco. Swoje rządy w Warszawie Rafał Trzaskowski rozpoczął od wycofywania się...

Rząd będzie handlował masłem? Prof. Gwiazdowski o socjalistycznych absurdach

Z profesorem Robertem Gwiazdowskim, ekspertem Centrum im. Adama Smitha, rozmawia Rafał Pazio. – W przyszłym roku ma być sporo podwyżek i nowych opłat. Najsłynniejsza to...

Nowa przewodnicząca CDU. Kontynuacja polityki Angeli Merkel

Wydaje się, że delegaci rządzącej w Niemczech partii wybrali nie tylko swoją nową przewodniczącą, ale też przyszłą kandydatkę do stanowiska kanclerza rządu RFN. Wybrali...

Łagodna rewolucja. Narodziny lemingradu

Trudności w opisie bieżącego życia politycznego, niejasnych i impulsywnych sympatii „elektoratu” wynikają po części z tego, że zaczynamy zapominać o PRL-u. Ta kraina zamienia...